top of page

Produktomtale i redaksjonell tekst på sosiale medier

Oppdatert: 16. mar. 2023

Det er ikke lov til å pakke inn reklame tekst i dine redaksjonelle tekster i blogger på sosiale medier, slik at det ser ut som redaksjonell tekst. Dette gjelder f.eks. blogger, Facebook, Snapchat, Twitter og Instagram. Disse reglene følger av markedsføringsloven.


Leserne har krav på å få vite hvilken tekst som er dine ytringer og hva som er reklame. Derfor må du merke de innleggene som du får betalt for slik at det klart og tydelig kommer fram at det er reklame.


Forbrukerombudet har utarbeidet veiledere som er lagt ut på nett og som kan være nyttig å sette seg inn i.


Hvis du legger ut videoer på YouTube, eller andre video-delingsplattformer, så gjelder kringkastingslovens regler for merking av reklame eller ting som er sponset.


I utgangspunktet skal reklamen komme mellom programmer, men når man legger ut en enkelt video, så vil noen kanskje velge å plassere reklamen inn i selve videoen. Dersom seeren ikke kan skille mellom programmet og reklamen så vil det være forbudt fordi det blir skjult reklame. Derfor må produktplasseringer merkes på en tydelig måte slik at det ikke er noe tvil om hva som er reklame.


Det finnes veiledere som forteller hvordan du skal gå fram på medietilsynet.no

Har du et spørsmål?

CTA Bilde til artikler.png
Back to Top

BACK TO TOP

bottom of page