top of page

Ja, i prøvetid

Oppsigelse i prøvetid - Hva bør du gjøre?
Spill video

Åpen og tydelig kommunikasjon er nøkkelen til et godt samarbeid, særlig i prøvetiden. Ikke undervurder verdien av å gi konstruktive tilbakemeldinger til ansatte når noe ikke fungerer som forventet.

Ved å være ærlig om utfordringer og samtidig foreslå løsninger, kan du bidra til positiv utvikling hos den ansatte. Målet er alltid forbedring – ikke bare for arbeidstakerens del, men også for virksomheten.

 

Regelmessige tilbakemeldinger gir den ansatte muligheten til å rette opp i svakheter, og det kan resultere i en sterkere og mer kompetent medarbeider. Dersom forbedringer uteblir, vil det etter samtaler være lettere for arbeidstakeren å gi forståelse for en eventuell oppsigelse.

 

Bruk prøvetiden aktivt og sørg for at målet alltid er tydelig: at den ansatte blir flinkere og mer tilpasset rollen.

Skyldes oppsigelsen at du som arbeidsgiver mener at den ansatte ikke har tilpasset seg arbeidet godt nok, at personen ikke er faglig dyktig nok eller upålitelig?

© 2025 by Stub-Christiansen Advokatfirma AS - Org nr: 998067073

  • LinkedIn
bottom of page