Salgsvilkår - Førstegangskonsultasjon
1. Etablering og avslutning av oppdraget
Før et oppdrag etableres vil det bli avklart om det foreligger interessekonflikt eller andre forhold som gjør at firmaet ikke kan eller bør påta seg oppdraget. Det samme gjøres i etablerte oppdrag dersom det kommer nye motparter inn i saken.
Dersom hensynet til klienten tilsier det og det finnes ubetenkelig, kan arbeidet påbegynnes før avklaringen er avsluttet. Det vil da bli tatt forbehold overfor klienten om at interessekonfliktavklaringen ikke er avsluttet, og at denne kan føre til at man må si fra seg oppdraget.
I forbindelse med etablering av oppdraget vil det også bli foretatt den identifikasjonskontroll som følger av
Hvitvaskingsloven. Klient plikter uoppfordret å legitimere seg og samtykker at slik dokumentasjon kan lagres på sak i henhold til gjeldende regler for advokatoppdrag. Dette skal gjøres her
https://secure.jussys.no/bidauth?id=054e5419-2f19-49c7-86e8-63622c428799
Advokatfirmaet forbeholder seg retten til å trekke seg fra oppdraget dersom klienten ikke betaler for oppdraget. Dette gjelder også manglende betaling av forskudd. Advokatfirmaet kan også trekke seg fra oppdraget dersom klient ikke følger advokatens råd eller det er klart for advokaten at hele eller deler av oppdraget kan medføre krenkelse av menneskerettigheter.
Dersom det etableres et ordinært oppdrag som følge av førstegangskonsultasjonen vil det utstedes en
oppdragsbekreftelse som regulerer betingelsene for oppdraget og som erstatter disse salgsvilkårene.
2. Gjennomføring av oppdraget
For alle oppdrag skal det være en saksansvarlig advokat. Alt arbeid utføres under den saksansvarlige advokats ansvar. Den saksansvarlige advokat vil sørge for at arbeidet blir utført på den mest mulig best mulige måte for klienten, og herunder vurdere om deler av oppdraget mest hensiktsmessig bør utføres av ansatt advokat, advokatfullmektig, advokatassistent eller sekretær.
Dersom klienten har spesielle ønsker om hvilken advokat som skal utføre oppdraget, vil dette normalt bli lagt til grunn. For øvrig er det vårt mål at arbeidet skal utføres på mest mulig optimal måte for klienten.
Ved arbeid utført av ferske fullmektiger – hvor arbeidet også er ledd i opplæring – vil det bli vurdert hvor mye av arbeidet som har direkte verdi for klienten og som således kan belastes denne.
Dersom oppdraget blir utvidet på et senere tidspunkt, i forhold til det som er avtalt opprinnelig, vil vi sende
skriftlig bekreftelse på dette.
3. Betaling
Bestilling av førstegangskonsultasjon skal være betalt før timen. Prisene fremgår av bestillingsskjemaet.
Avbestilte timer refunderes ikke.
4. Klientens eget forhold
Jo bedre saken er avklaret og forberedt fra klientens side, desto mer effektivt vil vi kunne svare på spørsmål.
5. Ansvar for sakens utfall - Ilagte saksomkostninger/rettsgebyr - Forholdet til tilkjente saksomkostninger
Selv om vi har angitt vår oppfatning av hva sakens utfall kan bli, innebærer ikke det at vi har noe rettslig ansvar for dette resultat oppnås. Advokatfirmaets vurdering av saken er ikke forpliktende.
6. Behandling av informasjon
Advokater i advokatfirmaet har forbud mot rettstridig å røpe betrodde hemmeligheter. I tillegg plikter
advokatene også å behandle opplysninger utover dette fortrolig. I visse lovbestemte tilfeller gjelder unntak fra taushets- og fortrolighetsplikten.
Med mindre noe annet er avtalt, har advokatfirmaets advokater adgang til å dele opplysningene med andre medarbeidere i firmaet så langt det er nødvendig. Advokatfirmaets øvrige medarbeidere er underlagt den samme taushets- og fortrolighetsplikt som advokatene.
I den grad det er nødvendig for oppfyllelse av oppdraget vil advokatfirmaet behandle personopplysninger,
herunder også særlige kategorier personopplysninger om det er nødvendig, i samsvar med
personopplysningsloven og annet regelverk. Andre parter, som motparter, domstol og offentlige organer, vil kun få tilgang til personopplysningene i den grad dette er nødvendig for oppdraget. Klienten har rett til innsyn i og informasjon om de behandlede opplysninger, samt adgang til å kreve retting av mangelfulle opplysninger.
Behandlingsansvarlig etter personopplysningsloven er advokatfirmaet ved daglige leder og ved spørsmål om vår behandling av personopplysninger kan saksansvarlig advokat kontaktes. Se også om behandling av
personopplysninger i advokatfirmaets personvernerklæring, se www.stub-christiansen.no.
Advokatfirmaet gjør oppmerksom på at elektronisk datakommunikasjon (e-post mv) generelt lider av svakheter som innebærer at uvedkommende under gitte forutsetninger kan få innsyn i kommunikasjonen. I den grad konfidensialitet er nødvendig, vil det kunne treffes sikringstiltak (herunder kryptering og sladding) for å hindre uautorisert innsyn i slik kommunikasjon. Som et moment i vurderingen om konfidensialitet er nødvendig, vil vektlegges klientens sending av usikret elektronisk informasjon til advokatfirmaet. Advokatfirmaet tilbyr sikker løsning for dokumentflyt dersom saken tas videre.
Advokatfirmaet er pålagt å lagre visse dokumenter og opplysninger etter oppdragets avslutning. Advokatfirmaet kan oppbevare kopi også av øvrige saksdokumenter etter oppdragets avslutning, innenfor de rammer som følger av lovverket. Kopier kan utleveres mot vederlag.
7. Klageadgang
Dersom klienten er misfornøyd med utførelsen av oppdraget eller salærberegningen, oppfordres klienten til straks å ta dette opp med ansvarlig advokat eller daglig leder. Advokatfirmaet vil umiddelbart vurdere de
påklagede forhold.
Advokatforeningens disiplinærutvalg behandler klager over at advokaten skal ha opptrådt i strid med regler for god advokatskikk eller skal ha krevd for høyt salær. Klagen må som hovedregel fremsettes innen seks måneder etter at klageren ble kjent med eller burde ha blitt kjent med det forhold klagen bygger på. Disiplinærutvalgene har kompetanse til å gi kritikk, irettesettelse og advarsel til advokaten, og til å redusere salærkravet mot klienten.
Disiplinærutvalgenes beslutning kan påklages til Disiplinærnemnden. Mer informasjon kan gis ved henvendelse til Advokatforeningens sekretariat eller på internett: www.advokatenhjelperdeg.no.
Tvister knyttet til oppdragsavtalen avgjøres etter norsk rett og kan kun bringes inn for norske domstoler.
8. Ansvarsforsikring – ansvarsbegrensning
Det kan opplyses at det for advokatvirksomhet er visse krav om sikkerhetsstillelse og ansvarsforsikring til
dekning av erstatningsansvar som pådras under utøvelse av advokatvirksomheten. Advokatfirmaet har aldri ansvar for indirekte tap herunder tapt fortjeneste. Advokatfirmaet er ikke ansvarlig for tap som følge av at sakens resultat ikke samsvarer med den vurdering advokatfirmaet på forhånd har gitt av sakens mulige utfall.
Advokaten har ikke ansvar for eventuelle skatte- eller avgiftsmessige konsekvenser av de juridiske råd eller den juridiske bistand som gis. Ved innleie av ekstern bistand omfatter ikke advokatens ansvar disses ansvar, dette gjelder uavhengig av hvem som har leiet inn ekstern bistand.
9. Revisjon av oppdragsvilkår
De alminnelige betingelser for oppdraget revideres når det oppstår behov for det. Dersom oppdraget har varighet over ett kvartal, vil timeprisen uten ytterligere varsel reguleres med 1% per kvartal. Endringer til ugunst for klienten, som ikke er nødvendige på grunn av bindende regelverk, kan først gjøres gjeldende etter én måneds varsel.
Salgsvilkår – revidert 7. januar 2025